Щодо виконання операторами ринку обов’язків стосовно забезпечення простежуваності
Харчові продукти, які знаходяться в обігу на території України, повинні відповідати вимогам законодавства про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів.
Для повноцінної реалізації системи НАССР необхідно обов’язково впроваджувати систему простежуваності, яка охоплює всі стадії виробництва, переробки та обігу харчових продуктів або інгредієнтів, що використовуються для їх виготовлення. Щоб мати змогу визначити джерело проблем безпечності харчових продуктів, необхідно мати системи, здатні простежувати харчовий продукт у прямому й зворотному напрямі уздовж усього харчового ланцюга.
Система простежуваності передбачає «крок назад – крок уперед» по харчовому ланцюгу й дозволяє встановити зв’язок «постачальник – продукт» і «продукт – замовник».
Відповідно до статті 22 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» встановлено вимоги до операторів ринку стосовно забезпечення простежуваності, а саме:
- "Крок назад" полягає в тому, що кожен оператор ринку повинен визначити, які партії сировини від якого виробника він отримав.
- "Крок вперед" кожен оператор повинен визначити, кому ці партії готової продукції були відправлені.
Вимоги до операторів ринку стосовно забезпечення простежуваності не передбачають встановлення ними зв’язку (так званої внутрішньої простежуваності) між об’єктами санітарних заходів, які використовуються під час виробництва, та об’єктами санітарних заходів, отриманих в результаті такого виробництва.
З метою виконання вимог частин першої та другої цієї статті оператори ринку повинні застосовувати системи та процедури, що забезпечують доступність такої інформації компетентному органу за його запитами. Інформація повинна зберігатися протягом шести місяців після закінчення кінцевої дати продажу харчового продукту, нанесеної на маркуванні.
Система простежуваності і постійно діючі процедури, засновані на принципах НАССР, дозволяють чітко визначити винного, якщо трапився прикрий випадок появи на ринку небезпечного харчового продукту.
Простежуваність є ефективним засобом захисту споживача, який у випадку інциденту з харчовим продуктом дає можливість постачальнику визначити, куди було направлено небезпечну сировину чи харчовий продукт і хто або де міг його спожити, а також дає можливість виробнику чи продавцю визначити, звідки було отримано джерело загрози.
Такі дані дають можливість простежити весь шлях небезпечної сировини чи небезпечного продукту.
На сьогодні, на жаль, невелика частка операторів продуктового ринку знайома з основними принципами системи НАССР, а ще менше з них готові до їх впровадження.
Відповідно до п. 6 та п. 7 статті 65 Закону України № 2042-VIII «Про державний контроль за дотриманням законодавства про харчові продукти, корми, побічні продукти тваринного походження, здоров’я та благополуччя тварин» у разі порушення вимог щодо забезпечення простежуваності, передбачених законодавством про харчові продукти та корми, на оператора ринку буде накладено штраф у розмірі: на юридичних осіб – 8 мінімальних заробітних плат на фізичних осіб–підприємців – 5 мінімальних заробітних плат.
У разі невиконання обов’язку щодо відкликання або вилучення з обігу небезпечних харчових продуктів або кормів, на оператора ринку буде накладено штраф у розмірі: на юридичних осіб – 35 мінімальних заробітних плат на фізичних осіб–підприємців– 30 мінімальних заробітних плат .
Таким чином, відповідно до українського законодавства, система простежуваності обов’язкова до впровадження виробниками харчових продуктів та поряд із НАССР дає змогу керувати безпечністю харчових продуктів.